Jít na obsah

Flying –V: spôsobí prevrat v leteckej doprave? Má atypický tvar a bude ekologickejšie

Pokrok vo vývoji techniky sa uberá míľovými krokmi vpred. Dnes už bežný dopravný prostriedok akým lietadlo skutočne je, je toho priamym dôkazom. Odborníci lietadlá označujú za veľkých vinníkov znečisťovania životného prostredia, a preto sa vedci a vývojári rozhodli konať a prišli s prevratným dopravným prostriedkom.

letadlo.jpg
 
Prevratný dizajn aj úspora paliva
Nové lietadlo s atypickým tvarom dostalo názov podľa legendárnej gitary na ktorej hral Jimmy Hendix. Svojim tvarom zaujme už na prvý pohľad, pretože pripomína písmeno V, v tom sa od Airbusov či Boeingov úplne odlišuje, ale jeho rozmery sú porovnateľné. K tomuto nápadu sa hlási technická univerzita v Holandsku a tento letecký projekt, ktorý smelo môžeme nazvať priekopnícky, finančne podporuje národná letecká spoločnosť KLM. Lietadlo Flying-V  nenesie v sebe len nové dizajnérske predstavy, konštruktéri mali v pláne úplne „prekopať“ tradičný spôsob konštrukcií lietadiel, no to, čo ich zaujímalo najviac, bola ekológia. Stroj s rozmermi 55 metrov dĺžky, 65 metrov šírky a s kapacitou 314 pasažierov by mal spaľovať až o 20% menej paliva ako dopravné lietadlá podobných rozmerov. Ďalšie smelé plány predstavil dekan holandskej univerzity Henri Werij keď povedal, že vývoj nových foriem pohonu by mal viesť k letom úplne bez emisií.
 
pilot.jpg

Detaily zatiaľ nezverejnili
Lietadlo minie podstatne menej paliva hlavne vďaka svojmu aero­dynamickejšiemu tvaru, pri ktorom sa smerom od kokpitu po uhlopriečke rozširuje do strán a vytvára tak vzhľad písmena V. Nielenže ušetrí na palive, ale aj dosť viditeľne zníži uhlíkovú stopu, ktorú lietadlá za sebou zanechávajú. Priestor pre cestujúcich, palivové nádrže a tiež nákladný priestor by mal byť situovaný do oboch krídel a  netypicky sú osadené motory. Autori im našli miesto na opačnej strane ako je to zvykom doposiaľ: nad krídlami. Návrh, ktorý je momentálne na stole, ráta s leteckým palivom, no upraviť ho na iný druh nebude problém. Logický je takisto inovatívny spôsob umiestnenia sedadiel pre pasažierov a posádku, čo si atypický tvar lietadla doslova vyžaduje. Hmotnosť zariadenia interiéru by mala byť čo najnižšia, aby bola úspora paliva maximálna.
Detaily projektu sú zatiaľ tabu, no prvý prototyp by chceli predstaviť na jeseň a v prevádzke by ho radi videli od rokov 2040-2050.